Aminokwasy BCAA- Wszystko, co musisz o nich wiedzieć!

Aminokwasy BCAA- Wszystko, co musisz o nich wiedzieć!

Aminokwasy to nieodłączny element organizmu każdego człowieka. Dzięki temu może on funkcjonować prawidłowo, a człowiek czuje się bardzo dobrze. Aminokwasy tworzą białka, które z kolei tworzą cały organizm człowieka. Niezwykle ciekawą grupą są aminokwasy BCAA, których działanie potwierdzone zostało w sposób naukowy. Zalecane są zarówno amatorom, jak i osobom, które zajmują się trenowaniem zawodowo. BCAA przyczynia się do hamowania rozkładu tkanki mięśniowej i znacznie wzmacnia jej wytrzymałość. Dlaczego aminokwasy BCAA dla sportowców są tak popularne i tak powszechnie stosowane?

Aminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA

BCAA- Skład

Na samym początku warto wziąć pod uwagę skład owych aminokwasów, na które składa się:

  • Walina- zabezpiecza wszystkie mięśnie przed procesami rozpadu oraz wpływa na odpowiednie stężenie hormonu wzrostu w organizmie. Znacznie usprawnia pozyskiwanie szeroko pojętej energii w mięśniach,
  • izoleucyna- tak, jak reszta aminokwasów rozgałęzionych działa antykatabolitycznie i reguluje poziom cukru we krwi,
  • leucyna- zmniejsza działanie kortyzolu, czyli hormonu nasilającego procesy kataboliczne. Dodatkowo zwiększa syntezę białek w organizmie.

BCAA- Efekty

Warto zaznaczyć, że efekty stosowania BCAA zostały potwierdzone przez naukowców. Do efektów zaliczyć można:

  • Hamowanie katabolizmu (rozpadu tkanki w mieśniach spowodowanego przez treningi wytrzymałościowe,
  • przyspieszanie anabolizmu,
  • rzeźbę sylwetki,
  • stymulację nerwów,
  • redukcję tkanki tłuszczowej,
  • wpływ na aktywność wielu neuroprzekaźników.

BCAA – Działanie

Prawie 40% tkanek mięśniowych jest zbudowana przez kwasy rozgałęzione BCAA. Niestety podczas treningu, mięśnie bardzo szybko się rozpadają i większość aminokwasów ulega procesom rozpadu w wątrobie, jednak przemiana BCAA zlokalizowana jest w mięśniach z udziałem kalpain, czyli specjalnych enzymów wytwarzanych przez mitochondria.

BCAA- Dawkowanie

Dawkowanie to 0,5-1 g na 10 kg masy człowieka. Dawka zalecana uzależniona jest również od ilości treningu i trybu życia. Im większy jest wydatek energetyczny, tym więcej aminokwasów trzeba przyswoić.

aminokwasy dla sportowców

aminokwasy dla sportowców

BCAA- Przyjmowanie

Aminokwasy te należy brać przed i po treningu. Dzięki temu organizm otrzyma odpowiednią dawkę potrzebnych substancji do funkcjonowania. Odpowiednia dawka BCAA po treningu przyczynia się do powstawania procesów katabolicznych oraz do przyspieszenia regeneracji mięśni. BCAA należy przyjmować około 15 minut po skończonym treningu. W dni nietreningowe zalecane jest spożywanie dawki rano i wieczorem, aby wzmocnić organizm i procesy antykatabolityczne.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments