BCAA- działanie oraz stosowanie

BCAA- działanie oraz stosowanie

BCAA (Branched Chain Amino Acids), czyli aminokwasy rozgałęzione to popularny suplement stosowany przez sportowców, osoby aktywne fizyczne oraz odbywające przerwę w treningach. W skład suplementu wchodzą trzy aminokwasy, których organizm nie może wytworzyć samodzielnie, dlatego dostarczane są z zewnątrz. Pierwszy z aminokwasów to leucyna, który odpowiedzialny jest za zmniejszanie aktywności kortyzolu. Kortyzol odpowiada m.in. za rozpad tkanki mięśniowej. Oprócz hamowania leucyna przyspiesza tworzenie białek w mięśniach. Drugi z aminokwasów to walina, która podobnie jak poprzedni składnik, ma za zadanie zmniejszać ryzyko rozpadu tkanki mięśniowej, wpływa na właściwy poziom hormonu wzrostu oraz przyspiesza przemiany majace na celu wytwarzanie energii w mięśniach. Ostatni z aminokwasów egzogennych to izoleucyna, którego dodatkową funkcją jest kontrola poziomu cukru we krwi.

Korzyści wynikające ze stosowania BCAA.

BCAA to suplement, który został poddany rozległym badaniom udowadniających skuteczność środka. Wyniki badań potwierdzają następujące działanie BCAA:

– opóźnia katabolizm, czyli rozpad tkanki mięśniowej,

– wzmaga anabolizm, czyli budowę mięśni,

– wpływa na wytrzymałość mięśni,

– modeluje figurę,

– zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej,

– oddziałuje na układ nerwowy, zmniejszając wrażliwość na ból,

– oddziałuje na aktywność neuroprzekaźników.

Stosowanie BCAA.

Aby prawidłowo suplementować BCAA zaleca się zażywanie środka według poniższych wytycznych: 0,5-1 g BCAA na 10kg masy ciała. Na ilość spożywanego suplementu wpływa także intensywność wykonywanego treningu.

W dzień planowanego treningu należy przyjąć określoną dla siebie dawkę BCAA przed oraz po zakończeniu ćwiczeń. Przyjmowanie suplementu przed treningiem spowoduje syntezę białek, które wpłyną na przyrost tkanki mięśniowej, natomiast suplementacja po treningu zmniejszy możliwość rozpadu tkanki oraz wpłynie kojąco na rozgrzane treningiem mięśnie. W przypadku przyjmowania BCAA po treningu należy zachować kwadrans przerwy między końcem ćwiczeń a suplementacją. W czasie przerwy od treningów (regeneracji) BCAA należy przyjmować rano na czczo oraz wieczorem, bezpośrednio przed pójściem spać.

 

 

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments